Koncepce rozvoje školy

Koncepce rozvoje školy

Základní škola a Mateřská škola Nučice

 

Strategický plán rozvoje obce – 2022https://www.nucice.eu/plan-rozvoje-obce/ds-7065/p1=14045

Koncepce řízení a rozvoje školy – aktualizace duben 2023 – Koncepce rozvoje školy Nučice2023

 

Koncept rozvoje budov  ZŠ a MŠ Nučice

Podklad pro jednání s architekty

Červenec 2019

Výhledový konečný cíl

Škola se dvěma paralelkami, kapacita 540 žáků (30 x 18) a kompletním vybavením pro tuto kapacitu.

 

Současný stav asi 300 žáků, rejstříková kapacita se uvádí 450. Nesoulad mezi reálnou kapacitou a rejstříkovou kapacitou.(Méně dětí v jednotlivých třídách, odborné učebny jsou počítány jako kmenové, započítána jedna učebna s kapacitou 12 dětí.)

Již v příštím roce (2020/2021) bude třeba 14 kmenových učeben, v dalších pěti letech lze předpokládat zvyšování o jednu učebnu ročně až do stavu plánované kapacity 18 tříd.

Již v  září 2020 budeme stát před problémem, kam umístit jednu třídu.

 

Potřeba zvýšení kapacity podle výše popsaného cíle:

nyní 13 kmenových učeben, potřeba doplnit 5 učeben

nyní 2 odborné učebny (nově budované ICT) potřeba doplnit o 5 odborných  učeben (laboratoř přírodních věd, HV, VV – keramická pec…,kuchyňka, dílny)

dále doplnit:

relaxační a sportovní zóna – přestávky, stolní tenis, stolní fotbal, studijní koutek, čtenářský koutek…

místnost pro školní knihovnu

relaxační a vyšetřovací místnost pro školní poradenské pracoviště

skladové prostory

tělocvična – hala

kabinety pro učitele

archiv

pracovna zástupkyně ředitele

vrátnice, vstupní filtr

zvýšení kapacity školní kuchyně o – 200 – 250 míst

zvýšení kapacity školní jídelny o 150 míst

úprava šaten – místo klecí skřínky

tělovýchovné prvky na zahradu –  stůl na stolní tenis, prvky pro starší děti (stezka zdatnosti), prvky stezky poznání (přírodovědné panely a pod), cvičící stroje, mlhoviště…

mobilní učebna – laboratoř

venkovní učebna

 

Varianty:

dostavba kampusu u budovy č. 136, propojení a dostavba – nástavba stávajících budov a budoucí tělocvičny – haly

rekonstrukce a přístavba pobočné budovy ZŠ – učebny pro 1. třídu, odborné učebny…

přístavba kuchyně pro zvýšení kapacity

výstavba tělocvičny – haly,  +  odborné učebny…+ družina a volnočasové aktivity

rekonstrukce Kubrovy budovy – budova pro družinu a volnočasové aktivity (nebo prodej budovy při přesunu kapacit do školního kampusu v č.p. 136…)

 

Dlouhodobý plán

Koncepční záměry a úkoly v období 2018–2023

Oblast řízení a správy-zpracovat jasnou a reálnou koncepci rozvoje školy a strategii pro její naplnění, průběžně ji vyhodnocovat za účasti veřejnosti a zřizovatele, na základě zpětné vazby ji doplňovat,

– vytvořit účinný a srozumitelný systém autoevaluace školy,-vytvořit a udržovat na škole vstřícný a respektující komunikační systém, zahrnující pedagogy, děti i rodiče a veřejnost,

– spolupracovat se zřizovatelem na kulturním životě a projektech obce,

– pracovat na tvorbě projektů k získání dotací z fondů EU (vybavenost školy, mezinárodní spolupráce, profil regionu),

– zlepšovat vybavení školy pro názornost a efektivitu výuky, aktualizovat učební pomůcky, doplňovat knihovnu, modernizovat vybavení jednotlivých součástí školy,

– zdokonalovat řídící činnost, zvyšovat aktivní podíl pracovníků na řízení a zlepšování práce školy,

– hodnotit a inovovat strategie a plány pro realizaci ŠVP,

– zajistit podíl pracovníků na strategickém řízení a vlastním hodnocení školy, delegovat výkonné kompetence na co nejnižší úrovně řízení,

– pravidelně vyhodnocovat personální rizika a přijímat opatření k jejich odstraňování, zejména v oblasti odborné kvalifikace pedagogů a věkové struktury. Oblast vzdělávání-vytvořit srozumitelnou, zajímavou a reálnou vzdělávací nabídku, která bude věkově přiměřená,

– věnovat pozornost rozvoji čtenářské, matematické a sociální gramotnosti,-zajistit rovné příležitosti pro všechny děti, žáky systematicky identifikovat individuální potřeby dětí při vzdělávání, spolupracovat s odbornými pracovišti,-vytvořit vlastní strategii práce s dětmi s potřebou podpůrných opatření, vyhodnocovat její účinnost,

– zaměřit se na podporu funkčních gramotností u žáků, zejména ve čtenářské, matematické, sociální, přírodovědné, informační gramotnosti a ve schopnosti komunikace v cizích jazycích,-evidovat žáky spotřebou podpůrných opatření, zajišťovat jim účinnou individuální péči, v případě nutnosti ve spolupráci s poradenským zařízením,

– sledovat kvalitu práce pedagogických pracovníků a ovlivňovat její růst, uplatňovat ve výuce nové alternativní metody, smysluplně využívat a sledovat DVPP, zaměřovat samostudium pedagogů a vytvářet pro ně podmínky,

– průběžně pracovat na inovacích školního vzdělávacího programu a na strategiích jeho rozvoje, na základě zkušeností pracovníků a požadavků rodičů, v závislosti na skladbě žáků, identifikovat a vyhodnocovat silné a slabé stránky školy,

– systematicky hodnotit dosahované výsledky ve všech vzdělávacích oblastech a sledovat úspěšnost účastníků vzdělávání, výstupy pro hodnocení získávat zvíce zdrojů, analyzovat důvody neprospěchu, zaměřit se na prevenci školní neúspěšnosti, zejména u žáků, kteří dlouhodobě vykazují vysokou míru neúspěšnosti,

– výchovu ke zdraví zaměřit na rozvoj zdravých stravovacích návyků, pohybových dovedností a  tělesné zdatnosti dětí a žáků, v rámci prevence se zaměřit na prevenci rizikového chování dětí a žáků (užívání návykových látek, šikana apod.).

– podporovat rozvoj vzdělávání v informační gramotnosti a jazykové gramotnosti, vyhodnocovat dosaženou úroveň a výsledky vzdělávání,

– individuální přístup k dětem chápat jako soustavné získávání informací o výsledcích každého dítěte, jejich vyhodnocování a volbudalšíchpostupů, ověřování jejich účinnosti, Oblast sociální-vytvářet ve škole přátelskou atmosféru a ovzduší spolupráce, příjemnéhoa bezpečného prostředí pro děti, pracovníky školy a rodiči,

– vytvářet systém efektivních opatření k prevenci všech forem rizikového chování,

– vést dětikmorálním hodnotám a pozitivnímu vztahu ke světu, klidem a kpřírodě rozvíjet environmentální výchovu,

– dbát na součinnost rodiny a školy, usilovat o soulad ve výchovném působení, prohloubení zájmu rodičůo dění ve škole,-trvale posilovat pocit sounáležitosti se školou,

– zohledňovat vnější prostředí (sociální, regionální),

– odstraňovat sociální, zdravotní a bezpečnostní bariéry, -zpracovat a vyhodnocovat koncepci domácí přípravy, -školské poradenské pracoviště pro poskytování poradenskýchslužeb rodičům i žákům,

– spolupracovat i s dalšími partnery při vytváření vzdělávací nabídky, zejména zájmové činnosti.Cíle-zpracovat konkrétně formulovanou vizi školy, se kterou se pedagogové, rodiče a zřizovatel ztotožní,

– rozvoj podmínek ke vzdělávání –ekonomické zdroje, kulturnost a vybavenost prostředí, hygiena,

– preventivně předcházet problémům pomocí neustálé údržby budovy školy,-zaměřit se na školu a její okolí zhlediska estetické výchovy,-usilovat o získání dalších finančních prostředků pomocí nejrůznějších projektů a grantů,

– zvýšit objem prostředků získaných vlastní hospodářskou činností a od sponzorů,

– zvyšování kvalifikovanosti pedagogů, rozvoj pedagogických dovedností pedagogů a odborných znalostí pracovníků školy, využívání znalostí ze speciální pedagogiky,-rozvoj podpůrné, poradenské a konzultační činnosti školy žákům, zákonným zástupcům,

– rozvoj týmové spolupráce a kolegiálních vztahů ve škole,

– rozvoj informačního systému a prezentace školy, public relations. StrategieOblast pedagogická-systematicky budovat školní poradenské pracoviště, ve kterém budou působit výchovný poradce a školní metodik prevence, usilovat o zajištění odborných služeb dalšími pracovníky,-zajistit potřebné vzdělávání pracovníků tohoto poradenského pracoviště a metodickou podporu pedagogů, kteří se podílejí na vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, metodickou podporu výchovných poradců a školních metodiků prevence, asistentů pedagoga a dalších pedagogických i nepedagogických pracovníků, kteří se podílejí na zajišťování podpůrných opatření ve vzdělávání žáků,

– posílit kvalitu poskytovaných poradenských služeb zejména zajišťováním součinnosti školských poradenských zařízení a školních poradenských pracovišť,-poradenské služby školy zaměřit zejména na poskytování podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, sledování a vyhodnocování účinnosti zvolených podpůrných opatření, prevenci školní neúspěšnosti, kariérové poradenství, podporu vzdělávání a začleňování žáků z odlišného kulturního prostředí a s odlišnými životními podmínkami, podporu vzdělávání žáků nadaných, péči o žáky s výchovnýmiči vzdělávacími obtížemi, vytváření příznivého sociálního klimatu pro přijímání kulturních a jiných odlišností, včasnou intervenci při aktuálních problémech u jednotlivých žáků a třídních kolektivů, předcházení všem formám rizikového chování, průběžné vyhodnocování účinnosti preventivních programů, metodickou podporu učitelům, spolupráci a komunikaci mezi školou a zákonnými zástupci,

– podporovat dovednost samostatné práce žáků, využívat ji jako východisko vzdělávání-vytvořit systém vedoucí k účinnější výchově v oblastech ekologie, rasové a náboženské snášenlivosti, xenofobie, úcty k lidem a k přírodě, k vytvářeným hodnotám,-vytvářet příznivouatmosféru, uplatňovat individuální přístupkodlišným potřebám každého dítěte, alternativní postupy,-zaměřovat se na sociální a osobnostní rozvoj dětí,tvořivost, samostatnost, sebevzdělávání, schopnost dialogu, -preventivně předcházet kázeňským problémům –vytipování problémových dětí, společné působení, včas informovat rodiče,-zaměřit se na prevenci rizikového chování,Oblast materiálně technická-každoročně určovat priority ve vybavování vsouladu shospodárným, účelným čerpáním rozpočtu, zkvalitňovat vybavení tříd,-ve škole vytvářet pozitivní klima vlastním prostředím, čistotou, estetickou úpravou prostor školy i okolí,-zajišťovat bezpečné prostředí pro vzdělávání a zdravý sociální, psychický i fyzický vývoj všech účastníků vzdělávání,-vytvořit bezpečné prostředí pro reálnou bezpečnost fyzických osob, jeho účinnost pravidelně prověřovat,

– zajistit obnovu ICT vybavenosti,-získávání sponzorů na konkrétní akce školy, zvýšit podíl dalších osob na financování školy,-zaměřovat se na využívání nabízených možností, zejména EU fondů a projektů vyhlašovaných MŠMT.Oblast personální-zajistit plnou kvalifikovanost pedagogického týmu,-podporovat zapojení pedagogů do národních a mezinárodních projektů,-provádět systematické hodnocení práce pedagogů, zajišťovat jim zpětnou vazbu o kvalitě jejich práce, plánovat jejich profesní rozvoj,-podporovat aktivitu pedagogů v získávání a rozšiřování odborné kvalifikace,-promyšleně a rovnoměrně delegovat jednotlivé úkoly na zaměstnance, podněcovat jejich rozvoj,

– motivovat zaměstnance průhledným a jasným systémem vyplácení mimotarifních složek platu,možnostmi odborného rozvoje,-vypracovaný kontrolní systém uplatňovat ve všech oblastech činnosti školy,hodnotit profesionalitu přístupu zaměstnanců kplnění pracovních povinností, přístup kpotřebám rodičů a žáků, vzájemnou spolupráci pedagogů,

– v systému odměňování podporovat realizaci ŠVP,-další vzdělávání pedagogických pracovníků zaměřit na společné vzdělávání celého pedagogického týmu, dále se zaměřit na získávání oprávnění kvýkonu specializovaných činností. Oblast ekonomická-získávat a zvyšovat kladný hospodářský výsledek školy z obecní dotace a využívat ho pro rozvojové programy školy nebo pro fond odměn pracovníků školy,

– spolupracovat s obcí při financování oprav budovy a zařízení školy,-zlepšení hospodářského výsledku využíváním prostor školy pro jiné účely (pronájem, kurzy).Oblast informačních systémů a kontaktů s veřejností-spolupráce s okolními školami, výměna zkušeností pedagogů, společné akce,

– vytvořit pravidla pro efektivní komunikaci srodiči pro dosažení vyšší otevřenosti školy a maximální využití potenciálu rodičů pro chod školy,

– identifikovat možné partnery pro zajištění provozu školy, analyzovat jejich možnosti, konzultovat snimi a využívat je vmaximální možné míře, -zajistit kvalitní a pestrou informovanost o vzdělávací nabídce školy, výšit počet příspěvků školy do obecního tisku (práce žáků, články pedagogů, školské rady)-prezentace školy, vytváření image,-stálá obnova a aktualizace internetových stránek školy,-vysoká věcná i formální úroveň výstupů ze školy (výroční zprávy, info vtisku, na internetu),-vytváření pozitivního obrazu o škole –prezentace školy, propagace vmédiích, akce pro pedagogy, akce pro širokou veřejnost.

 

V Nučicích 2. 1. 2019